آدرس:
ایران، کرمان، خیابان ابن سینا، روبروی کتابخانه اسناد ملی، بیمارستان کارمانیا
- دریافت خدمات سلامت بصورت مطلوب حق بیماراست.
- ارائه ی خدمات سلامت باید شایسته ی شان و منزلت انسان و با احترام به وقت، ارزشها و اعتقادات بیمار و فارغ از هرگونه تبعیض باشد.
- ارائه ی خدمات باید در مواقع ضروری و اورژانسی، بدون توجه به تامین هزینه ی آن و در موارد غیر فوری بر اساس ضوابط صورت گیرد.
- در مواقع ضروری و اورژانسی، در صورتیکه ارائه ی خدمات مناسب ممکن نباشد، لازم است پس از ارائه ی خدمات ضروری و توضیحات لازم، زمینه ی انتقال بیمار به واحد مجهز فراهم گردد.
- اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.
- محتوای اطلاعات باید شامل ارائه ی آموزشهای ضروری برای استمرار درمان و ضوابط و هزینه های قابل پیشبینی اعم از خدمات درمانی و غیر درمانی، ضوابط بیمه و معرفی سیستمهای حمایتی در زمان پذیرش باشد.
- اطلاعات باید در زمان مناسب و متناسب با شرایط (اضطراب، درد و…) و ویژگیهای فردی بیمار (زبان، تحصیلات و…) در اختیار وی قرار گیرد.
- بیمار میتواند به کلیه ی اطلاعات ثبت شده در پرونده ی بالینی خود دسترسی داشته و تصحیح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نماید.
- حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه ی بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.
- محدودهی انتخاب و تصمیمگیری بیمار پیرامون انتخاب پزشک معالج و مراکز ارائه دهنده ی خدمات سلامت در چارچوب ضوابط، انتخاب و نظرخواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور میباشد.
- لازم است پس از ارائه ی اطلاعات، زمان لازم و کافی به بیمار جهت تصمیم گیری و انتخاب داده شود.
- ارائه ی خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار (حق خلوت) ورعایت اصل رازداری باشد.
- به جز موارد استثنای قانونی، رعایت اصل رازداری راجع به کلیه ی اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است.
- در کلیه ی مراحل مراقبت باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود و کلیه ی امکانات لازم جهت تضمین آن فراهم گردد.
- فقط گروه درمانی، بیمار، افراد مجاز از سوی وی و افرادی که قانونا مجاز تلقی میشوند امکان دسترسی به اطلاعات پروندهی بیمار را دارند.
- بیمار حق دارد در کلیهی مراحل تشخیصی از جمله معاینات، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد.
- دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.
- بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود، بدون اختلال در کیفیت خدمات، به مقامات ذی صلاح شکایت نماید.
- بیمار حق دارد از نحوه ی رسیدگی به شکایات و نتایج آن آگاه شود.
- خسارت ناشی از خطای ارائه دهندگان خدمات باید پس از رسیدگی و اثبات، مطابق مقررات در کوتاهترین زمان ممکن جبران گردد.