آدرس:
ایران، کرمان، خیابان ابن سینا، روبروی کتابخانه اسناد ملی، بیمارستان کارمانیا

منشور حقوق بیمار

  • دریافت خدمات سلامت بصورت مطلوب حق بیماراست.
  • ارائه ­ی خدمات سلامت باید شایسته­ ی شان و منزلت انسان و با احترام به وقت، ارزش­ها و اعتقادات بیمار و فارغ از هرگونه تبعیض باشد.
  • ارائه ­ی خدمات باید در مواقع ضروری و اورژانسی، بدون توجه به تامین هزینه­ ی آن و در موارد غیر فوری بر اساس ضوابط صورت گیرد.
  • در مواقع ضروری و اورژانسی، در صورتیکه ارائه­ ی خدمات مناسب ممکن نباشد، لازم است پس از ارائه ­ی خدمات ضروری و توضیحات لازم، زمینه­ ی انتقال بیمار به واحد مجهز فراهم گردد.
  • اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.
  • محتوای اطلاعات باید شامل ارائه ­ی آموزش­های ضروری برای استمرار درمان و ضوابط و هزینه ­های قابل پیش­بینی اعم از خدمات درمانی و غیر درمانی، ضوابط بیمه و معرفی سیستم­های حمایتی در زمان پذیرش باشد.
  • اطلاعات باید در زمان مناسب و متناسب با شرایط (اضطراب، درد  و…) و ویژگی­های فردی بیمار (زبان، تحصیلات و…) در اختیار وی قرار گیرد.
  • بیمار می­تواند به کلیه­ ی اطلاعات ثبت شده در پرونده­ ی بالینی خود دسترسی داشته و تصحیح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نماید.
  • حق انتخاب و تصمیم­ گیری آزادانه ­ی بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.
  • محدوده­ی انتخاب و تصمیم­گیری بیمار پیرامون انتخاب پزشک معالج و مراکز ارائه­ دهنده ­ی خدمات سلامت در چارچوب ضوابط، انتخاب و نظرخواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور می­باشد.
  • لازم است پس از ارائه ­ی اطلاعات، زمان لازم و کافی به بیمار جهت تصمیم­ گیری و انتخاب داده شود.
  • ارائه ­ی خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار (حق خلوت) ورعایت اصل رازداری باشد.
  • به جز موارد استثنای قانونی، رعایت اصل رازداری راجع به کلیه­ ی اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است.
  • در کلیه­ ی مراحل مراقبت باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود و کلیه­ ی امکانات لازم جهت تضمین آن فراهم گردد.
  • فقط گروه درمانی، بیمار، افراد مجاز از سوی وی و افرادی که قانونا مجاز تلقی می­شوند امکان دسترسی به اطلاعات پرونده­ی بیمار را دارند.
  • بیمار حق دارد در کلیه­ی مراحل تشخیصی از جمله معاینات، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد.
  • دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.
  • بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود، بدون اختلال در کیفیت خدمات، به مقامات ذی صلاح شکایت نماید.
  • بیمار حق دارد از نحوه­ ی رسیدگی به شکایات و نتایج آن آگاه شود.
  • خسارت ناشی از خطای ارائه ­دهندگان خدمات باید پس از رسیدگی و اثبات، مطابق مقررات در کوتاه­ترین زمان ممکن جبران گردد.